Gaudeix d'aquest estiu amb una alimentació adequada

La nutricionista Mònica Montserrat i el seu equip de la Unitat de Dietètica i Nutrició Clínica de l’Hospital Universitari de Bellvitge ens donen alguns consells per fer una dieta saludable durant la temporada d’estiu.

Amb l’arribada del bon temps i la calor es produeix un canvi en el nostre estil de vida i això fa necessari adoptar modificacions en els hàbits alimentaris. A l’estiu no ens fan falta ni més ni menys calories que la resta de l’any, però sí cal tenir especial cura de la pèrdua de líquids i la consegüent deshidratació, també com de consumir nutrients protectors de la pell per combatre l’acció oxidant dels raigs solars.

La nutricionista Mònica Montserrat, coordinadora de la Unitat de Dietètica i Nutrició Clínica de l’Hospital Universitari de Bellvitge, ens parla dels aspectes nutricionals que cal tenir en compte per gaudir al màxim de l’estiu. Consells sobre els aliments més adients que s’han de menjar per evitar els efectes indesitjables que es poden produir per les altes temperatures i els viatges a països exòtics, entre d’altres.

Hidratació: a causa de les altes temperatures és molt important fer una ingesta continuada d’aigua. Cal hidratar-se a petits glops, posant atenció en les persones grans i els infants. Aliments com fruites i verdures aporten més aigua, mentre que l’alcohol intensifica la deshidratació. Podem elaborar begudes casolanes refrescants com tes, infusions o sucs de llimona o llima amb gel picat. Aquestes són una opció millor que les begudes envasades que contenen calories buides i no hidraten tan bé.

Vitamines i minerals: els antioxidants són protectors fonamentals en la vida diària, però encara amb més raó a l’estiu, sobretot a l’hora de cuidar la pell dels raigs ultraviolats. Els betacarotens o provitamina A són els principals antioxidants que ens protegeixen de l’exposició solar. Aquests els trobem en pastanagues, albercocs i tots aquells aliments naturals de color taronja i vermell. Consumir aquests productes no ens ha de fer oblidar que cal que ens posem protecció solar abans de sortir al carrer.

Greixos saludables: per una banda, hi ha els greixos monoinsaturats, aquells protectors del cor i la pell que trobem a l’oli d’oliva verge, nous i alvocats. D’altra, els greixos omega 3 (peix blau, nous, oli d’oliva i llavors de lli) que ens ajudaran a tenir la pell lubricada a més de ser beneficiosos pel sistema cardiovascular.

Prebiòtics i probiòtics: els prebiòtics són aquells aliments beneficiosos per a la flora microbiana que ajuden a prevenir problemes intestinals propis dels viatges exòtics. És adient menjar tomàquet, ceba, all, espàrrecs, albergínia, fruites i verdures. També són importants els aliments probiòtics, iogurts i llets fermentades, que regeneren la flora bacteriana.

Fibra: ajuda a prevenir trastorns com el restrenyiment, a més d’ajudar a regular els nivells de colesterol. La trobem en els aliments integrals, llegums i fruites.

Per últim, hem de tenir cura de no fer exercici físic a les hores de màxima calor. Serà millor fer-ho a primera hora del matí o última de la tarda per prevenir cops de calor.

Un cop esmentats els aspectes alimentaris a cuidar durant l’estiu, la Unitat de Dietètica i Nutrició Clínica ens ajuda a distribuir els aliments de manera adient en el menú diari.

1rs plats
Amanides de llegums, arròs o pasta condimentades amb hortalisses i verdures.
Sopes o cremes fredes de tomàquets o de diferents hortalisses, i també gaspatxo.

2ns plats
Carn i peix elaborats de forma lleugera al forn o a la planxa. És un bon moment per gaudir i augmentar la freqüència del peix, com les sardines, el verat, el seitó i els musclos. Aquest són una font de proteïnes d’alta qualitat i de greixos saludables.

Postres
Les fruites de temporada són les més recomanables perquè aporten moltes vitamines protectores i hidraten.
Podem elaborar gelats casolans amb iogurt i fruita de temporada, així com granissats.

Notícies relacionades |Noticias relacionadas | Related news

Comments are closed.

Home | eHub | Email